A BETEGSÉG-METAFORA*
NÁDASDY ÁDÁM
A 19. században, amikor a nyelvészet 
először vált tudománnyá, a nyelvet sokáig egyfajta élő organizmusnak, élőlénynek 
tekintették. Ezt a biológiai metaforát a természettudományok ihlették, különösen 
Linné és Darwin tanai hatottak rá. A nyelvek akkoriban dívó történeti 
vizsgálata, családfákba osztása biológiai mintákat követett. A nyelvnek — az 
élőlényekhez hasonlóan — életpályát tulajdonítottak, azaz születést, virágzást 
és hanyatlást, végső esetben halált. Olyasféleképp látták a nyelvek életét, mint 
mondjuk az őshüllőkét: azok is egy ponton kialakultak, elterjedtek, virágzottak, 
majd meggyengültek és letűntek a földtörténet színpadáról. Hasonlóképp látták a 
19. században a nemzetek, népek életét is: azoknál is beszéltek egészséges és 
beteg állapotról, felfelé ívelő és lefelé hanyatló szakaszokról.
Ez a kép a nyelv vonatkozásában hamis, 
még akkor is, ha ilyesmit látszólag egy-egy nyelvről is el lehet mondani. Nézzük 
például a késő ókorban a kelta nyelvet. A kelta ebben az időben szinte az egész 
európai kontinenst uralta, aztán pozíciója meggyengült, és mára Európa 
legnyugatibb peremére szorult vissza, kis túlzással helyi dialektusok szintjén 
vegetál. Csakhogy az ilyen példákban nem a kérdéses nyelv tartalmáról, 
szerkezetéről, hanem a használóiról és a használatáról beszélünk. Hiszen 
miközben a kelta nyelv csillaga leáldozott, egyre kevesebben beszélték, 
kiszorult a fontos és történelemformáló helyzetekből, azt egyáltalán nem 
mondhatjuk, hogy mint nyelv szegényedett vagy romlott volna. A mai velszi, 
breton, vagy ír nyelv — tehát a kelta még élő leszármazottai — ugyanolyan, mint 
a többi nyelv, gazdag és hajlékony, vannak benne magán- és mássalhangzók, 
toldalékok és segédigék, melléknevek és határozók, hatókörök és inverziók — csak 
éppen kevesen használják őket. Lehet, hogy ki fognak halni, ám a nyelvek nem 
tudnak hanyatlani: amikor meghalnak, hirtelen halnak meg, egy-két generáció 
alatt, amikor az utolsó beszélők is föladják a nyelvet, hiszen egy nyelvet vagy 
használnak, vagy nem. (A kulturálisan életben tartott holt nyelvek, mint a 
szanszkrit vagy a latin, érdekes ellenpéldák, de az emberek nem anyanyelvként 
tanulják őket, így nyelvészetileg csak másodlagosan értékelhetők.)
Az élőlények létének természetes 
velejárója a betegség, a romlás, vagy legalábbis ennek állandó, fenyegető 
veszélye. Ez metaforikusán egy-egy nép életében, azaz a történelemben is igaz, 
mert tartalmilag meghatározható a jó és a rossz: jó egy népnek, ha szaporodik, 
ha gazdagszik, ha tagjai műveltebbek és egészségesebbek; rossz egy népnek, ha 
megfogyatkozik, ha rabságba kerül, ha szegény, vagy ha gonosz és kártékony hitek 
követőjévé válik. A biológiában értelmes kérdés, hogy mi használ és mi árt egy 
növény, állat vagy ember egészségének, mi gyengíti, mi akadályozza. funkcióinak 
ellátásában. Betegségről, tehát romlásról, rosszról ott beszélhetünk — akár 
biológiai, akár társadalmi értelemben —, ahol meg tudjuk mondani, mi a jó.
A nyelv azonban önkényes, nincs 
önértéke, nincs tartalma, ezért nem lehet róla ilyen megállapításokat tenni. Nem 
mondhatjuk, hogy jobb, ha a melléknév a főnév előtt van (magyar
fehér
kutya, német weisser 
Hund), vagy utána áll (francia chien blanc, héber kélev laván).
Nem mondhatjuk, hogy jobb, ha vannak nemek, mint ha nincsenek. Nem 
mondhatjuk, hogy jobb, ha prepozíciók vannak, mint ha toldalékok. Nem 
mondhatjuk, hogy jobb, ha az asztalt Tisch-nek, mesa-nak vagy asztal-nak nevezik. Következésképpen azt se 
mondhatjuk, hogy ha ezek megváltoznak, netán egymásra hatnak, vagy egymáshoz 
konvergálnak, akkor javulnak vagy romlanak a nyelvek.
Csak akkor beszélhetnénk romlásról, 
betegségről, ha a nyelv alkalmatlanabbá válna feladatának ellátására, azaz 
kommunikatív potenciálja gyengülne. Ám ezt nem látjuk sehol és semmikor. A nyelv 
változik, de nem veszít kommunikatív képességéből. Erről az emberi lény igen 
erős nyelvi ösztöne gondoskodik, nagyjából úgy, mint ahogy a nemi ösztön 
gondoskodik a szaporodásról: bármennyire is változzanak a házassági szokások, a 
rituálék, akár az egész őket körülvevő vallás — nincs olyan közösség, ahol az 
emberek elfelejtenének közösülni.
Az egészség-betegség metaforát a 19. 
századi gondolkodás óhatatlanul kiterjesztette a nyelvre is, hiszen mint láttuk, 
biológiai jellegű létet, életet tulajdonított neki. Úgy vélték, és komolyan 
kutakodtak is ezirányban, hogy a nyelvek története, sőt „élete” (figyeljük a 
biológiai metaforát!) valamilyen irányba tart, változása értelmes, olyan 
minőségi fogalmakkal írható le, mint felívelés és hanyatlás, prosperálás és 
sorvadás, gazdagodás és szegényedés. Ám nagyjából az 1920-as évekre kiderült, 
hogy a nyelvtörténet ilyen jellegű erőfeszítései, vagyis hogy értelmet, irányt, 
minőségileg értékelhető tendenciákat mutasson ki a nyelvek történetéből, 
kudarccal végződtek. Szép, komoly kudarc volt ez, hatalmas anyaggyűjtésen 
alapult, és tudományos eszközökkel jutottak el hozzá. Ezt nem ironikusan mondom: 
nagy dolog valamiről kijelenteni, hogy biztosan nem úgy van. Az általunk ismert 
nyelvek, kb. 6000 év távlatában, sem javulást, sem romlást nem mutatnak, 
semmiféle értelmes irányba nem fejlődnek, csak változnak.
A nyelvészet érdeklődése — nagyjából 
Saussure-től kezdve — más irányba fordult, ám a közgondolkodásban megmaradtak a 
régebbi nézetek, így a betegség-metafora is, az az elképzelés tehát, hogy a 
nyelv meg tud betegedni, hogy vannak erők, tényezők, hatások, melyek ártanak 
neki, meg tudják fertőzni, meg tudják rontani, s ha nem vigyázunk, ha nem lépünk 
időben közbe, ezek végzetesen elhatalmasodhatnak.
A nyelv esetében a betegség-metafora 
azért alapvetően téves, mert a nyelv a kommunikáció eszköze, nem pedig tárgya. 
Másképp kifejezve: a nyelv kód, s mint ilyen, nem kell, hogy homológ legyen a 
továbbított üzenettel. Nem kell, hogy hasonlítson a közleményeinkre, nem kell, 
hogy tükrözze őket — csak továbbítsa. Nem kell, hogy tükrözze a 
gondolkodásunkat, vagy hogy gondolkodásunk tükrözze nyelvünket. Azaz, ha egy 
nyelvben nincs hímnem-nőnem, az nem jelenti azt, hogy beszélői e különbségről ne 
tudnának, ne tartanák fontosnak, s közleményeikben ne tudnának erre kellőképpen 
utalni — miközben nyelvük nyelvtani rendszere nem ismeri a nemeket. Ha egy 
nyelvben nincs névelő, az nem jelenti azt, hogy beszélői ne tudnák a 
határozottságot elgondolni és egymással közölni. Ha egy nyelvben nincs régmúlt, 
az nem jelenti azt, hogy beszélői ne értenék, mi történt régen és mi még 
régebben.
Ezt a legjobban abból látjuk, hogy ha 
ilyen nyelvekből fordítunk valamely másik nyelvre, mely rendelkezik a kérdéses 
nyelvtani eszközökkel, rutinszerűen pótoljuk ezeket. Magyarról olaszra a nemeket 
pótoljuk, finnről németre a névelőt, oroszról angolra a régmúltat. A fordító 
ezeket szinte automatikusan teszi be, azaz a „hiányban” szenvedő nyelvek szemmel 
láthatólag kommunikálni tudják, hogy férfi vagy nő, hogy egy ló vagy a
ló, hogy tegnap történt vagy tegnapelőtt. A kérdéses nyelvek tehát jól 
kódolták, kielégítően átvitték az üzenetet, akár voltak hozzá ugyanolyan nevű 
eszközeik, akár más módon tették. Levonhatjuk a tanulságot: a nyelvek mind 
hibátlanok, mert egyetlen céljuk és funkciójuk az üzenetek kódolása és átvitele, 
nem pedig az üzenetek tartalmának tükrözése, és különösen nem a világ vagy az 
emberi gondolkodás tükrözése. A nyelv nem tükröz semmit.
A betegség-metaforát tehát magára a 
nyelvre alkalmazni súlyos tévedés, míg a társadalomra, a kultúrára, a nemzet 
misztikus testére, megengedem, sikerrel alkalmazható. A nyelv léte, működése, 
használata persze — különösen itt a Kárpát-medencében — nagyon is összefonódott 
más kérdésekkel; de mint nyelvészek nem mondhatunk és nem taníthatunk mást, mint 
amit a szakmánk diktál. Ezért különösen aggasztó, ha nyelvész képzettségű ember 
használja a betegség-metaforát, különösen a laikusoknak szánt 
megnyilatkozásaiban, mert könnyen azt a látszatot kelti, hogy nézeteit a 
nyelvtudomány mintegy szavatolja; hogy valóban vannak a nyelvben egészséges és 
káros tendenciák, valóban van romlás és gyógyulás. Olyasféle hiba ez, mint ha 
valaki mint genetikus nyilatkozna a nemi erkölcs dolgaiban: lehet erről 
véleménye, akár ostorozhatja is embertársai magatartását — de nem genetikusi 
minőségében. A nyelv igen erősen ösztönös viselkedés, melyet bírálni, 
korlátozni, mások viselkedéséről elmarasztalóan nyilatkozni erkölcsileg kényes 
dolog. Sokak önérzetét sértheti az ilyen beavatkozás, akik magyar anyanyelvűek 
lévén teljes joggal gondolják, hogy ugyanannyira birtokában vannak a nyelvnek, 
mint bármely nyelvtársuk.
Ennek a téves magatartásnak egy 
jellegzetes példáját fogom a továbbiakban górcső alá venni. Nem kisebb szerzőről 
van szó, mint Bárczi Gézáról, a 20. század egyik legjelentősebb magyar 
nyelvtudósáról. Az ő Nyelvművelésünk című, 1974-es könyvéből — melyet 
akár szenvedélyes pamfletnek is nevezhetnék — válogattam ki a betegségmetafora 
különböző megfogalmazásait. Bárczi elég nagy ember volt ahhoz, hogy méltó 
bírálatban részesítsem, amikor nem állt hivatása magaslatán. Tény persze, hogy 
nem a nyelvművelés volt a szűkebb hivatása (mint ezt könyvében meg is mondja); 
de nagy tekintélyű nyelvész volt, s így e kis könyvben is óhatatlanul nyelvészi 
súlyával, tekintélyével hirdeti, amit hirdet, s ezt olvasói is pontosan tudták.
Számos fordulata utal magára az 
egészségügyi kontextusra, ahol kórokozók lappan-ganak:
• 
„a nyelvi levegő, amely körülvesz, nem tiszta” (9).
A nyelvi újítások, ideértve az 
idegenből átvett elemeket, általában hullám- vagy su-gárszerűen terjednek szét a 
nyelvközösségben, ez szociolingvisztikai tény. Ez a terjedés-mód valóban hasonló 
a járványok terjedéséhez, de ugyanúgy a divat, a díszállattartás, és más emberi 
viselkedésformák terjedéséhez is. Mégsem szabadna közegészség- és járványügyi 
metaforát használni rájuk, hiszen a nyelvi újítások nem ártanak a nyelvnek:
• 
„A helytelenségek fertőznek, ránk ragadnak, nyelvhasználatunk tehát 
rászorul a tudatos ellenőrzésre.” (11)
Az állandóan fenyegető veszély, a jó 
elemekre rátörő káros erők képe gyakran kerül elő:
•    
„az úgynevezett -suk, -sük 
nyelv… szakadatlan terjed, s azzal fenyeget, hogy rövidesen a beszélők többsége 
fog vele élni, ha ugyan máris nem a többség használja” (14);
•    
„kívánatos, hogy a nyelvben 
szükségszerűen keletkezett újítások ne rombol
ják egyéb értékeit, hanem azokkal összhangba kerüljenek” (24–5).
Ahogyan az egészségügyben időben kell 
felismerni és kezelni a betegséget, különben krónikussá és kiirthatatlanná 
válik, úgy szól Bárczi az általa kárhoztatott nyelvi jelenségekről:
• 
„a hibáztatható jelenségek… — legalábbis ez idő szerint — mélyrehatóan 
nem módosítják nyelvünk állapotát. De vannak, megöröklődhetnek, halmozódhat nak, 
számuk igen könnyen növekedhet, és idővel nyelvünk épségén kiköszörülhetetlen 
csorba eshetik, értékes tulajdonságai mehetnek esetleg végleg veszendőbe” (12).
Mintha Bárczi nem tudná, hogy egyfelől 
minden nyelv minden tulajdonsága értékes, tehát az „értékes tulajdonságai” 
kitétel üres, ezért értelmetlen; másfelől amióta nyelv létezik, azóta évről évre 
valamely tulajdonsága veszendőbe megy, hiszen minden nyelv szüntelenül változik, 
a változás pedig magában foglalja egyes tulajdonságok megváltozását, illetve 
törlődését (Bárczi fogalmazásában „veszendőbe menését”).
Olykor konkrétabban is megnevezi, mit 
és hogyan támad meg a betegség. Bárczi elsősorban az idegenből átvett elemekben 
látja a kórokozót. Szembeállítja ezeket a „magyar” (ezen feltehetőleg azt kell 
érteni: a már meglévő) elemekkel. A „magyar” elé gyakran odateszi a, „jó” jelzőt 
— aminek, mint láttuk, a nyelvtudományban nincs értelme, hiszen ha van, „jó 
magyar kifejezés”, miért ne volna például, „jó bajor kölcsönszó”?
•    
„idegenszerűségek, … melyek… 
fojtogatnak egy vagy több jó magyar kifejezést, … kiirtással fenyegetve őket” 
(53);
•    
, jelent-e az idegen szó értéket,… 
vagy káros, mert eredeti magyar szavakat öl ki” (53);
•    
„A mondattanba befurakodott 
idegenszerűségek a legbántóbbak, ezek a nyelv rendszerét támadják meg és, nem 
előnyösen, átalakítják nyelvtanát” (76).
A nyelvészeti szakirodalom, mondanom 
sem kell, nem tud arról, hogy volnának „előnyös” és „nem előnyös” nyelvtani 
átalakulások.
A következő idézetben az „idegen 
szemlélet” minden további elítélő jelző nélkül áll, mint ami önmagában kórokozó 
hatású. Figyeljük meg a „magyar ember” és a „vadhajtás” kitételeket is:
• 
„ha a hencegő emberre azt mondják, hogy fölvág…, ez semmi esetre sem 
helyeselhető, … mert idegen szemlélet, magyar ember számára érthetetlen kép van 
benne, szükség sincs rá, sőt káros, mert a fogalom minden árnyalatára van jó 
magyar szavunk és ezeket fenyegeti a vadhajtás” (52).
Az „egészséges” eléggé nyíltan van 
szembeállítva az idegennel a következő idézetben is. Erősen hangulatkeltő a 
„fölösleges” és a „torzítja” kitétel:
• 
„A nyelvi jelenségek megítélésében tehát igen fontos szempont, mennyiben 
felelnek meg nyelvünk szellemének, azaz egészséges hagyományainak és mennyiben 
tükröznek idegen észjárást vagy legalább olyan fölösleges idegen hatást, mely a 
nyelv arculatát szeplősíti, esetleg külső hangzását is torzítja.” (25)
Az orvosi jellegű beavatkozás 
sürgetése természetes következménye a betegség-metaforának:
•   
„ilyen fölmérés megmutatná a sajgó pontokat,… ahol a közbelépés a 
legsürgősebb” (87);
•   
„szükséges annak megállapítása, hol mi a fájó pont, mit lehet és 
mit kell tenni, hogy a seb bezáródjék” (126).
Mint sok nyelvművelő, Bárczi 
észrevétlenül csúszik át a nyelv területéről, a nyelvhasználat és stilisztika 
területére, ahol egyébként teljesen legitim volna ilyen erős szubjektív 
állításokat tenni, hiszen a stílus valóban része a kultúrának, a viselkedésnek, 
az embernek; a stílusról tehetők dicsérő és elmarasztaló kijelentések — csak ezt 
egy tudósnak világossá kellene tennie, nem pedig összemosnia:
•   
„a probléma szó … egészségtelen burjánzása már-már 
nyelvhelyességi kérdéssé … nőhet” (23);
•   
a „henye hézagpótlók, mint ugy-e, … hogy is hívják, … 
nyelvileg ezek nem helytelenek, de mégis bántók, sőt károsak lehetnek” (23).
Súlyosan téves Bárczinak az a 
szemlélete, hogy volna bármely anyanyelvi beszélő, aki ne tudná helyesen az 
anyanyelvét. Meg kell mondanom, hogy az ilyen nézet hangoztatása emberileg is 
elhibázott, hiszen egy szaktudósnak nincs joga embertársait ilyesmivel sakkban 
tartani. Az alábbi idézet emlékeztet az egészségügy un. hospitális szemléletére: 
a beteg bízza ránk magát, majd mi megmondjuk, mi az egészséges és mi a beteg, 
azt a paciens úgysem tudja magától kitalálni:
• 
„elég gyakran vétünk nyelvünk értékes hagyományai, tisztasága, épsége 
ellen, olykor akaratlanul, legjobb tudásunk ellenére” (11).
Az orvosi szakma hagyománya, hogy a 
szakmai vitákat nem szabad a betegek elé kivinni; orvos sose mondjon laikus 
előtt véleményt a másik orvos döntéséről. Hasonló felfogást látunk a következő 
idézetben, amikor Bárczi a nem kellően megalapozott preskriptív szabályokat 
utasítja el. Valakik ugyanis kitalálták, hogy
a fog segédigés jövőidő 
helytelen és kerülendő. Bárczi erről — igen helyesen — elmondja, hogy ostobaság; 
majd ezt fűzi hozzá:
• 
„az ilyen alaptalan »szabályok« hangoztatása azért is káros lehet, mert 
azáltal, hogy kihívják az ellentmondást, és vitát indítanak, a laikus olvasó 
bizalmát megingatják, kinek higgyen?” (9)
Bárczi tehát a nyelv ügyében a 
laikusok előtt folyó vitát károsnak tartja.
S végül egy több szempontból is 
összefoglaló értékű idézet. Egyrészt vegyük észre a „mélypont, bomlás, 
elfajulás” kitételek erősen (és, mint rámutattunk, tudományos értelemben 
alaptalanul) hangulatkeltő voltára; másrészt kérdezzük meg: mit jelent a stílus 
tisztasága és szabatossága mellett a „magyarosság” — ha nem azt, amit a magyarok 
használnak? Ám Bárczi a laikus nyelvhasználatot fentebb megbízhatatlannak 
minősítette, hiszen mi, a használók, gyakran vétünk „nyelvünk épsége” (11) 
ellen.
• „Ez a gyakran megnyilvánuló 
aggodalom — hogy nyelvünket súlyos veszedelem fenyegeti, hogy stílusunk 
tisztasága, szabatossága, magyarossága mélypontra süllyedt, már-már a bomlás, az 
elfajulás jeleit mutatja — még ha olykor erőszakosan jelentkezik is, alapjában 
véve rokonszenves.” (6)
Íme a klasszikus hospitális szemlélet: 
egyedül az orvos tudja megmondani, mi a helyes, míg a laikusok feladata az 
állandó aggódás és szorongás.
*
Tisztelem Bárczi Géza tudósi 
munkásságát, ám ezeket a gondolatait, egész könyvének üzenetét el kell 
utasítanom. Az emberek keveset értenek a nyelv működéséből, elhiszik a 
betegség-metaforát, és fölöslegesen megijednek. De ez a kisebbik baj. A 
nagyobbik baj az, hogy a nyelvészet mindezt semmilyen formában nem tudja 
igazolni — ezt viszont nagyon is meg kellene tanítani az embereknek. A nyelvész 
csak biológus lehet, nem orvos, hiszen a nyelv nem lehet beteg. Természetesen 
vannak nyelvi zavarok, melyeknek gyógyításában a nyelvész nélkülözhetetlen 
(afázia, dadogás, siketség, stb.), ám ezek az egyén zavarai, nem a nyelvéi. 
Talán a nyelvhasználat is lehet beteg (például készséggel nevezném betegnek a 
„csendőrpertu” használatát a cigányokkal szemben) de ez meg a társadalom 
betegsége, metaforikusán vagy ténylegesen. Ezek gyógyításában közreműködni 
mindnyájunk kötelessége.
Önmagában is tanulságos egy nagy 
elődünk nézeteiben rámutatni a téves elemekre. De többről van szó, mint 
szellemtörténeti érdekességről. A betegség-metaforát ma is sokan érvényesnek 
tartják. Úgy érzik, a nyelvhez — „nyelvünkhöz” — való viszonyuk hasonló az 
egészségügyhöz: legyen egy állam bármilyen liberális, tüdőszűrésre kényszer árán 
is előállíthatóak legyenek a polgárok, mert elharapózhat a romlás. A nyelvben 
azonban nincs ilyen működési zavar, a nyelvészetnek nincsenek is ésszerű 
kritériumai arra, hogy ilyeneket találjon. A biológiai-közegészségügyi 
hasonlatrendszer alapvetően téves. Ha mint tudósok, tudománynépszerűsítők nem 
hangoztatjuk, hogy a betegség-metafora értelmetlen, mert a nyelvnek nincsenek 
betegségei, nem tud fertőződni és károsodni, csak változni, és változásait 
tudományos alapon nem lehet jónak vagy rossznak minősíteni; ha nem mutatunk rá 
minden fórumon, hogy a nyelvészet nem ismeri a „nyelvromlás” fogalmát — akkor 
nem szakemberek vagyunk, hanem sarlatánok.
Jegyzet:
* Köszönöm az MTA Nyelvtudományi 
Intézetének, hogy a Hajdú Péter Ösztöndíjjal lehetővé tette a jelen dolgozat 
elkészítését.
Irodalom
Bárczi Géza 1974: Nyelvművelésünk, Budapest, Gondolat.
(A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei VI. (Nyelvleírás és nyelvművelés, nyelvhasználat, stilisztika). Szerk. Büky László. Szeged, 2004. 117–122)